ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ, Αρ. Φύλλου 12, Δεκέμβρης 1985
Εκατό και πλέον χρόνια από το θάνατο του Μαρξ και η βαριά οικονομική κρίση,, που από το 1974 έχει αγκαλιάσει τον καπιταλιστικό - ρεβιζιονιστικό κόσμο, έχει κάνει τη θεωρία του όσο ποτέ άλλοτε επίκαιρη.
Οι αστοί και οι ρεβιζιονιστές ιδεολόγοι, που στα προηγούμενα χρόνια (μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο) λόγω της προσωρινής ανάπτυξης του καπιταλισμού είχαν μιλήσει για τη "χρεωκοπία" της θεωρίας του, σχετικά με τις κρίσεις, σήμερα τον "θυμούνται". Μόνο που και αυτή τη φορά στόχο έχουν να αναθεωρήσουν τη διδασκαλία του και να αμφισβητήσουν τα συμπεράσματά του. Σε πλήρη αντίθεση με τον Μαρξ εκπονούν προγράμματα για "έξοδο από την κρίση", παίρνουν μέτρα, δημαγωγούν, άσχετα βέβαια αν η μια αποτυχία διαδέχεται την άλλη.
Και το ρεβιζιονιστικό "Κ"ΚΕ δεν ήταν δυνατό να εμφανιστεί χωρίς πρόγραμμα "εξόδου" της καπιταλιστικής οικονομίας από την κρίση. Ανεξάρτητα βέβαια που το προκαλούν η Δεξιά και το ΠΑΣΟΚ, το "Κ"ΚΕ έχει και πρόγραμμα (ρεφορμιστικό βέβαια), έχει και θέσεις. Από το 1956 όμως που οι ρεβιζιονιστές ηγέτες αναθεώρησαν τη μαρξιστική - λενινιστική θεωρία και μετέτρεψαν το ηρωικό Κομμουνιστικό Κόμμα Ελλάδας του Νίκου Ζαχαριάδη σε αστικό κόμμα σοσιαλδημοκρατικού τύπου, οι θέσεις είναι αστικές - αντεπαναστατικές.
Στις κρίσεις, ο Μαρξ και ο Λένιν έβλεπαν τους προάγγελους της επανάστασης, τις θεωρούσαν την πιο σαφή εκδήλωση της χρεωκοπίας του καπιταλισμού. Ακριβώς την περίοδο των κρίσεων φαίνεται όλο και πιo καθαρά το άγριο εκμεταλλευτικό πρόσωπο του καπιταλισμού, δημιουργούνται οι όροι για την ανατροπή του. Όπως τόνιζε ο Λένιν «η επανάσταση δε μπορεί να γίνει χωρίς μια γενική εθνική κρίση (που να συμπεριλάβει και τους εκμεταλλευόμενους και τους εκμεταλλευτές)» (Ενβέρ Χότζα, «Ιμπεριαλισμός και Επανάσταση», σελ. 107). Και βάση ακριβώς αυτής της γενικής εθνικής κρίσης είναι η οικονομική κρίση . Το ζήτημα λοιπόν που τίθεται στην εργατική τάξη είναι: Θα βοηθήσει την κεφαλαιοκρατία να βρει διέξοδο από την κρίση και να πετύχει την σταθεροποίηση που ζητά ή θα αντιτάξει το δικό της ταξικό αγώνα για την ανατροπή του σάπιου αυτού συστήματος;
Ο Μαρξ και ο Λένιν δεν περιορίστηκαν μόνο να αποδείξουν ότι η μόνη διέξοδος είναι η ανατροπή του καπιταλισμού. Έδειξαν παραπέρα και το μόνο δρόμο για την ανατροπή του, το δρόμο της βίαιης επανάστασης. Θεμελίωσαν, δηλαδή επιστημονικά το νόμο της βίαιης επανάστασης σαν γενικά ισχύοντα νόμο για την ανατροπή της εξουσίας των καπιταλιστικών μονοπωλίων και της κυριαρχίας της μπουρζουαζίας.
1. Το ρεβιζιονιστικό "Κ"ΚΕ ισχυρίζεται ότι έχει πρόγραμμα «έξοδο από την κρίση». Όπως με έμφαση τονίζει το πρόγραμμά του αναφέρεται στη σημερινή κατάσταση αφού όπως διευκρίνισε ο Φαράκος: «εμείς δεν αρνιόμαστε πεδίο δράσης στο ιδιωτικό κεφάλαιο, ούτε το νόμιμο και λογικό κέρδος, άντε και κάποιο υπερκέρδος ....» ("Ριζοσπάστης" 17.11.85). Και όχι μόνο αυτό, αλλά όπως κάνουν σαφές οι «προτάσεις» (σελ. 15), θα υπάρχει και το ξένο κεφάλαιο αφού δεν «αποκλείουν τις σχέσεις» μ’ αυτό. Να λοιπόν η ριζική αντίθεση αυτού του προγράμματος με τον Μαρξ που σαν μόνη διέξοδο από τις κρίσεις, τόσο τη συγκεκριμένη, όσο και γενικότερα, έβλεπε την ανατροπή των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής που τις γεννούν. Δεν υπάρχει τίποτε το παράξενο εδώ. Όπως όλοι οι αναθεωρητές έτσι και το ρεύμα του σοβιετικού ρεβιζιονισμού (σ’ αυτό ανήκουν και οι ηγέτες του "Κ"ΚΕ) από το 1956 αναθεώρησαν ανοιχτά όλες τις επιστημονικές θέσεις του Μαρξ και μάλιστα στο όνομά του (!!!).
2. Με ποιο φορέα όμως θα εφαρμόσει το "Κ"ΚΕ το αντιμαρξιστικό πρόγραμμά του, όταν στην ελληνική οικονομία κυριαρχούν τα ντόπια και ξένα μονοπώλια που εφαρμόζουν τα δικά τους μέτρα και πρόγραμμα; «Το καθήκον της παραγωγικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης της οικονομίας πρέπει να το αναλάβει κατά κύριο λόγο ο δημόσιος φορέας» ("Οι κομμουνιστές προτείνουν" σελ. 7). Βρέθηκε λοιπόν ο κρίκος νια να εφαρμοστεί το ρεφορμιστικό τους πρόγραμμα. Γιατί αυτό που ονομάζουν οι αστοί "δημόσιο φορέα", σύμφωνα με την μαρξιστική άποψη, είναι το αστικό κράτος. Όμως όπως τόνιζε ο Ένγκελς στο "Αντί Ντύρινγκ", από το 1878 ακόμα, «το σύγχρονο κράτος, όποια και αν είναι η μορφή του, είναι βασικά μια μηχανή καπιταλιστική, είναι το κράτος των καπιταλιστών, ο ιδανικός, κατά κάποιον τρόπο συλλογικός καπιταλιστής. Όσο μεγαλύτερες παραγωγικές δυνάμεις παίρνει κάτω από την ιδιοχτησία του, τόσο περισσότερο γίνεται ο πραγματικός συλλογικός καπιταλιστής και τόσο περισσότερο εκμεταλλεύεται τους πολίτες. Οι εργάτες παραμένουν όπως πριν μισθωτοί εργάτες, δηλαδή προλετάριοι».
3. Η πρόταση του "Κ"ΚΕ λοιπόν είναι πρώτα - πρώτα πολιτική. Μπορεί η εργατική τάξη να χρησιμοποιήσει το όργανο αυτού του κεφαλαίου, για να εφαρμόσει το δικό της πρόγραμμα και μάλιστα ενώ κυριαρχούν τα ντόπια και ξένα μονοπώλια; Και ακριβώς επειδή δεν είναι εύκολο στο "Κ"ΚΕ να πείσει γι’ αυτό την εργατική τάξη, το πρώτο που επιχειρεί, είναι να το εξωραΐσει και να αποκρύψει τον αστικό του χαραχτήρα. Αυτό επιχειρείται τόσο με τις "θεωρητικολογίες" του Ανδρουλάκη "για σχετική αυτοτέλεια του αστικού κράτους" όσο και με εκλαϊκευμένο τρόπο όπως παραδείγματος χάρη στη συνέντευξη του Φαράκου στο "Ριζοσπάστη" (17.11.85) όπου δήλωνε «με βασικό μοχλό ανάπτυξης το δημόσιο τομέα. Ένα δημόσιο τομέα, όχι της ρεμούλας και του ρουσφετιού, αλλά εκδημοκρατισμένου, που θα ελέγχεται από τους εργαζόμενους ....».
Το αστικό περιεχόμενο του λεγόμενου "δημόσιο τομέα" συγκαλύπτεται και μένουν έτσι μόνο "οι ρεμούλες και το ρουσφέτι". Και αυτό το κάνουν για να γίνει πιστευτεί η επόμενη θέση, ότι το αστικό κράτος μπορεί να "εκδημοκρατιστεί" (και αν ακόμα ήταν δυνατός "ο εκδημοκρατισμός" του αστικού κράτους, τότε αυτό θα ήταν και πάλι ένα αστικό "δημοκρατικό" κράτος δηλαδή όργανο κυριαρχίας της αστικής τάξης) και να «χρησιμοποιηθεί» δήθεν από την εργατική τάξη για να «περιορίσει την ασυδοσία των μονοπωλίων» και παραπέρα με τη βοήθειά του δήθεν, όπως αναφέρεται στις "Προτάσεις" (σελ. 7), ο λεγόμενος "δημόσιος τομέας" (διάβαζε: Οι κρατικές καπιταλιστικές επιχειρήσεις) "να λειτουργεί με νέα κριτήρια σ’ όφελος του λαού". Αυτές οι θέσεις είναι ολοφάνερο ότι αρνούνται ανοιχτά τα διδάγματα του Μαρξ και του Λένιν για τον ταξικό χαραχτήρα του κράτους και την απόλυτη αναγκαιότητα της συντριβής της αστικής κρατικής μηχανής και την αντικατάστασή της από τη διχτατορία του προλεταριάτου.
Για να δούμε ολοκληρωμένα όμως την "Πρότασή" τους (που δεν είναι άλλη από του αποστάτη Καούτσκυ) πρέπει να πούμε ποιός θα κάνει τον "μετασχηματισμό", με ποιο τρόπο θα το πετύχουν. Η κυβέρνηση των "δημοκρατικών δυνάμεων" εδώ είναι που θα ανατρέψει όλη την μαρξιστική - λενινιστική θεωρία. Το "ειρηνικό πέρασμα" και οι λεγόμενοι "ριζικοί αντιμονοπωλιακοί μετασχηματισμοί" που θα πραγματοποιήσει το αστικό κράτος πάνε δίπλα - δίπλα. Δίκαια λοιπόν μπορούμε να τους εντάξουμε "στην καουτσικική διαστρέβλωση του μαρξισμού που είναι πολύ πιο ραφιναρισμένη" και "συγκαλύπτει το εξής: Αν το κράτος είναι προϊόν των ασυμφιλίωτων των ταξικών αντιθέσεων .... γίνεται φανερό ότι η απελευθέρωση της καταπιεζόμενης τάξης είναι αδύνατη όχι μόνο βίαιη επανάσταση, αλλά και χωρίς καταστροφή του μηχανισμού της κρατικής εξουσίας που δημιούργησε η κυρίαρχη τάξη ..." (Λένιν: "Κράτος και Επανάσταση" Εκδόσεις "Θεμέλιο" σελ. 68).
Το κεφαλαιώδης αυτό συμπέρασμα του Λένιν που είναι κανόνας για τους κομμουνιστές από την εποχή της παρισινής Κομμούνας (1871) ακόμα το επιβεβαιώνει περίτρανα η σημερινή πραγματικότητα: Όταν όλα τα όργανα του αστικού κράτους (στρατός, αστυνομία, ΜΑΤ, κλπ.) έχουν αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό, όταν εντείνουν τη δράση τους ενάντια στην εργατική τάξη. Όταν το αστικό κράτος παρεμβαίνει ανοιχτά στην οικονομία όχι μόνο για τις επιχειρήσεις του αλλά και με μέτρα που απαγορεύουν τις αυξήσεις στο μεροκάματο, όταν πρωτοστατεί ανοιχτά στην προσπάθεια των μονοπωλίων να πληρώσουν την κρίση οι εργαζόμενοι.
Μονάχα τα οικονομικά μέτρα της κυβέρνησης του Παπανδρέου το1983 και το 1985 να σκεφθεί κανείς θα βγάλει το συμπέρασμά του. Η εργατική τάξη όχι μόνο δε μπορεί να πετύχει έστω το παραμικρό της αίτημα «χρησιμοποιώντας το αστικό κράτος (πόσο μάλλον την απελευθέρωσή της) αλλά βρίσκεται αναγκασμένη να αντιμετωπίζει καθημερινά τις άγριες οικονομικές του και πολιτικές επιθέσεις.
Γι’ αυτό τελικά η χρησιμοποίηση του αστικού κράτους που προτείνει, σαν βάση της "Πρότασης" του, το "Κ"ΚΕ δεν αποτελεί δρόμο για την εργατική τάξη, βλάπτει την μια τάξη, αντικειμενικά ωφελεί την άλλη. Η "Πρόταση" του "Κ"ΚΕ προσφέρει τελικά μεγάλη υπηρεσία στην αστική τάξη γιατί την βοηθάει να αποπροσανατολίσει τους εργαζόμενους. Οι ρεβιζιονιστές ηγέτες έχοντας σαν στόχο τη στερέωση και διαιώνιση του καπιταλισμού καλλιεργούν συνειδητά στις λαϊκές μάζες την αυταπάτη ότι μπορεί δήθεν η εργατική τάξη να χρησιμοποιήσει το αστικό κράτος (δηλαδή το όργανο που υπερασπίζει τα συμφέροντα της αστικής τάξης και προστατεύει την ταξική της κυριαρχία από τον ταξικό της αντίπαλο το προλεταριάτο) για τα συμφέροντά της και ακόμα περισσότερο για να ανατρέψει την εξουσία των μονοπωλίων κλπ.
4. Και από τη σκοπιά της οικονομικής θεωρίας του μαρξισμού εξετάζοντας το πρόγραμμα του "Κ"ΚΕ γίνεται φανερή η αναθεώρησή της σε μια σειρά ζητήματα: Πρώτο, με το να ισχυρίζονται ότι οι κρατικές καπιταλιστικές επιχειρήσεις, ο λεγόμενος "δημόσιος τομέας" θα λειτουργούν δήθεν "σ’ όφελος του λαού", σημαίνει ότι στην αστική κοινωνία εμφανίζονται σοσιαλιστικές σχέσεις στην παραγωγή. Παλιά οπορτουνιστική θέση που χτυπήθηκε από τον Λένιν: «Η διαφορά της σοσιαλιστικής επανάστασης από την αστική βρίσκεται ακριβώς στο ότι στην αστική επανάσταση υπάρχουν έτοιμες οι μορφές των κεφαλαιοκρατικών σχέσεων, ενώ η σοβιετική εξουσία - η προλεταριακή - δεν κληρονομεί τέτοιες έτοιμες σχέσεις». (Λένιν, Διαλεχτά Έργα, τόμος 2ος, σελ. 385).Οι ηγέτες του "Κ"ΚΕ βέβαια έχουν έτοιμες τέτοιες σχέσεις (στο πρόγραμμά τους) και δεν τους χρειάζεται καν η βίαιη επανάσταση.
Δεύτερο. «Η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας πρέπει να γίνει προγραμματισμένη "("Προ τάσεις" σελ. 4). Καταλαβαίνουν βέβαια και οι ίδιοι, ότι το να μιλούν για προγραμματισμό, σε μια οικονομία που βάση έχει την ατομική ιδιοχτησία στα μέσα παραγωγής και που η αναρχία στην παραγωγή είναι γενικός νόμος, γίνονται γελοίοι, γι’ αυτό τον περιορίζουν στο «δημόσιο τομέα και στην τοπική αυτοδιοίκηση και μέσα από τους τομείς αυτούς θα ασκείται μια ορισμένη επίδραση και στην υπόλοιπη οικονομία, πριν απ’ όλα στους συνεταιρισμούς» (σελ. 4). Τι να πρωτοθαυμάσει κανείς. Την "ορισμένη επίδραση" στη δράση του ντόπιου και ξένου κεφαλαίου; Ή τους συνεταιρισμούς που πρόσθεσαν (απλώς για να φανεί κάτι) και που το βάρος τους στην οικονομία ισούται με μηδέν.
Πάνω απ’ όλα βέβαια πρέπει να επαναλάβουμε ότι όσο κι αν "προγραμματίσουν" την καπιταλιστική οικονομία, αυτή θα χαραχτηρίζεται από την αναρχία στην παραγωγή και ότι προγραμματισμός στην παραγωγή υπάρχει μόνο στην σοσιαλιστική οικονομία - μόνο στη ΛΣΔ Αλβανίας σήμερα. Δε μπορεί να γίνει λόγος για προγραμματισμό της παραγωγής στην καπιταλιστική οικονομία, πιο συγκεκριμένα στον κρατικό - μονοπωλιακό καπιταλισμό των αστικών και ρεβιζιονιστικών χωρών.
Τρίτο, "Περιορισμός" της ασυδοσίας των μονοπωλίων. Το "νόμιμο και λογικό" κέρδος που λέει ο Φαράκος. Σχέσεις με το ξένο κεφάλαιο, κλπ. Στην καπιταλιστική οικονομία που οραματίζονται οι ρεβιζιονιστές ("μικτή" οικονομία σωστότερα) υπάρχει το νόμιμο και λογικό κέρδος. Νόμιμο με κριτήριο ποιό; Τον αστικό νόμο; Λογικό για ποιόν; Για τον κεφαλαιοκράτη ή για τον εργάτη; Εδώ οι ρεβιζιονιστές εξωραΐζουν τον κρατικό - μονοπωλιακό καπιταλισμό, θεωρούν "άδικες και παράλογες" τις πιο κραυγαλέες περιπτώσεις (που όμως είναι νόμος του συστήματος) ακριβώς για να εξωραΐσουν και δικαιολογήσουν το σύστημα συνολικά.
Από πραχτική άποψη βέβαια όλα είναι απάτη. Ο σκοπός τους όμως να θεωρήσει η εργατική τάξη το σύστημα σαν "νόμιμο και λογικό" είναι φανερός. Το ίδιο ισχύει και για τις σχέσεις με τα ξένα μονοπώλια και τις πολυεθνικές που η δράση τους μπορεί να είναι μονάχα ληστρική και υποδουλωτική. Το ίδιο δε μπορεί να εφαρμοστούν και τα’ άλλα μέτρα για χτύπημα της φοροδιαφυγής, της φυγάδευσης κερδών στο εξωτερικό κλπ, κλπ. για τα οποία ανέξοδα φλυαρούν οι ρεβιζιονιστές. Και από οικονομικής άποψης λοιπόν (για να μείνουμε σ’ αυτά τα λίγα) το δήθεν αντιμονοπωλιακό πρόγραμμα του "Κ"ΚΕ είναι αντιμαρξιστικό - ρεφορμιστικό και στρέφεται ενάντια στην εργατική τάξη. Παραπέρα δημιουργεί αυταπάτες στην εργατική τάξη τόσο για την πραγματικά εκμεταλλευτική ουσία του καπιταλιστικού συστήματος και για το δρόμο της απελευθέρωσής της.
Η εργατική τάξη μπορεί να εφαρμόσει το πρόγραμμά της μόνο με βίαιη επανάσταση αφού ανατρέψει την αστική τάξη και γίνει κυρίαρχη τάξη, αφού στα συντρίμμια του αστικού κράτους δημιουργήσει το δικό της κράτος, το κράτος της διχτατορίας του προλεταριάτου. Τότε με την προλεταριακή εθνικοποίηση των μέσων παραγωγής συντριβούν οι αστικές σχέσεις και δημιουργούνται σοσιαλιστικές, λειτουργεί η σοσιαλιστική οικονομία σ’ όφελος του λαού, είναι δυνατόν να βρει εφαρμογή ο προγραμματισμός της οικονομίας. Το παράδειγμα της Σοβιετικής Ένωσης του Λένιν και του Στάλιν και της ΛΣΔ Αλβανίας σήμερα μιλούν καθαρά γι’ αυτό.
5. Στη σημερινή περίοδο της κρίσης όμως το πρόγραμμα του "Κ"ΚΕ δεν αποτελεί διέξοδο ούτε για τον καπιταλισμό. Επιμένει το "Κ"ΚΕ ότι μπορεί να δώσει λύση στα προβλήματα που συγκλονίζουν σήμερα την καπιταλιστική οικονομία. Τη σκοπιμότητα της παραγωγής, τον πληθωρισμό, την ανεργία κλπ. τη στιγμή που χρεοκοπούν όλα τα οικονομικά προγράμματα των αστικών κυβερνήσεων και έχει πλέρια χρεοκοπήσει ο μηχανισμός της κρατικό - μονοπωλιακής ρύθμισης της καπιταλιστικής οικονομίας. Όμως η αστική τάξη έχει άλλο πρόγραμμα, αυτό του Διεθνές Νομισματικού Ταμείου, της λιτότητας, της ακρίβειας, της ανεργίας της πείνας. Αυτό εφαρμόζεται στην Αγγλία, στην Ισπανία, στη Λατινική Αμερική, στη Γιουγκοσλαβία, στη Ρουμανία, Πολωνία, Ελλάδα κλπ. Αυτό το ξέρουν βέβαια και η αστική τάξη και οι ρεβιζιονιστές.
Η πολύτιμη όμως για το σύστημα υπηρεσία των ρεβιζιονιστών σήμερα δεν είναι στο οικονομικό πεδίο. Εκείνο που έχει ανάγκη σήμερα η αστική τάξη είναι ο πολιτικός και ο ιδεολογικός αποπροσανατολισμός της εργατικής τάξης και των εργαζομένων. Να συσκοτιστεί η μόνη διέξοδος για την εργατική τάξη, η μόνη λύση: η ανατροπή του εκμεταλλευτικού καπιταλιστικού συστήματος και ιδιαίτερα σήμερα οι ρεβιζιονιστές εμφανίζονται πολύτιμοι βοηθοί της όχι σαν κυβέρνηση (π.χ. Μαρσαί) αλλά στην "αντιπολίτευση".
Το δρόμο της εργατικής τάξης όμως σήμερα μπορούν να τον φωτίσουν μονάχα τα επιστημονικά συμπεράσματα των Μαρξ - Ένγκελς - Λένιν – Στάλιν. Ο σύντροφος Ενβέρ Χότζα αναλύοντας, στο 8ο Συνέδριο του ΚΕΑ από μαρξιστική σκοπιά τη σημερινή κατάσταση τονίζει: «Το παγκόσμιο κεφάλαιο κάνει μεγάλες προσπάθειες να γλυτώσει από την κρίση, από τους απελευθερωτικούς αγώνες των λαών, από την επανάσταση, από την τρομερή αυτή τανάλια που το σφίγγει το λαιμό και το πνίγει. Η σωτηρία αυτή όμως είναι αδύνατη, γιατί είναι το ίδιο το καπιταλιστικά σύστημα που δημιουργεί τις πολιτικές, οικονομικές και ιδεολογικές κρίσεις του, που τις τρέφει και τις βαθαίνει στο έπακρο. Για να βγει κανείς από το χάος που δημιουργεί ο καπιταλισμός, για να απαλλαγεί μια για πάντα από την καπιταλιστική καταπίεση και εκμετάλλευση από τον ξένο αποικιοκρατικό-ζυγό και την κυριαρχία της αντίδρασης δεν υπάρχει άλλος δρόμος από την επανάσταση, την ανατροπή των καπιταλιστών και των ιμπεριαλιστών" (Ενβέρ Χότζα 8ο Συνέδριο του ΚΕΑ, σελ. 129).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου